Na letošním ročníku mezinárodního veletrhu drážní techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy CZECH RAILDAYS 2019 jsme vystavovali:
Pracovní plošina s kolejovým adaptérem Scania Hilton 110T
Pracovní plošina Scania Hilton 110T, je používána především ke kontrolám, údržbě a opravám zařízení vrchního vedení tramvajových tratí. Tento vůz slouží v Dopravním podniku Ostrava od září roku 2018 a již z výroby je opatřen nástřikem v novém barevném schématu. Základem konstrukce vozu je nákladní automobil SCANIA N321 s dvounápravovým podvozkem. Jeho pohon obstarává motor Scania DC13115, který splňuje emisní normu Euro 6. Klimatizovaná kabina pojme kromě řidiče i další 4 osoby.
Nástavba a kolejový adaptér jsou vyrobeny renomovanou firmou v oboru pracovních vozů HILTON KOMMUNAL GMBH, GEHRDEN ze Spolkové republiky Německo.
Plošinu s hydraulickým pohonem je možné ovládat i na dálku a lze ji zvednout až do výšky 11 metrů. Maximální dovolené zatížení koše plošiny je 500 kg/350 kg (osob/materiálu). Hydraulicky vysouvaný kolejový adaptér má běžný rozchod 1435 mm.
Univerzální nosič nářadí Kärcher MIC 35 s úpravou pro úklid
Univerzální nosič nářadí MIC 35 je svými rozměry, výkonem a ovladatelností předurčen pro úklid tramvajových nástupišť. Je vybaven systémem pro snadnou výměnu nářadí, klimatizovanou kabinou s panoramatickým výhledem a motorem, který s velkou rezervou splňuje aktuální ekologické limity.
O čistotu ostravských tramvajových zastávek ve správě Dopravního podniku Ostrava se starají od listopadu roku 2018 dva vozy Kärcher MIC 35 s evidenčními čísly 9630 a 9631. Pro použití v městském prostředí se hodí také díky motoru s nejmodernější dieselovou technologií s přímým vstřikováním paliva „Common rail“ a filtrem pevných částic. Pohonná jednotka o výkonu 26 kW splňuje s velkou rezervou přísné limity emisní normy STAGE V.
Komfortní kabina řidiče s panoramatickým výhledem je vybavena přehlednými ovládacími prvky. Pracovní nástroje, v tomto případě tři čisticí kartáče umístěné v přední části vozu, se snadno montují pomocí standardizovaného spojovacího trojúhelníku. Pro zdůraznění příznivého vlivu provozu tohoto čisticího vozidla a jeho přátelskosti k životnímu prostředí byl Kärcher MIC 35 opatřen polepem se stylizovanou kresbou.
Víceúčelový nákladní automobil Mercedes-Benz U 530 UNIMOG
Vozidlo s evidenčním číslem 9281 má univerzální využití. V zimním období slouží jako sypač soli nebo inertních materiálů s radlicí, v letním období může být vystrojen svahovou sekačkou k údržbě travnatých ploch nebo jej lze použít jako třístranný sklápěč. Součástí vozového parku Dopravního podniku Ostrava je vůz od srpna roku 2018.
Mercedes-Benz U 530 patří k řadě robustních a spolehlivých univerzálních nosičů nářadí (něm. „Universal-Motor-Gerät” - UNIMOG, česky univerzální motorové zařízení). Toto konkrétní vozidlo je vybaveno motorem Mercedes-Benz OM936 LA.6-8, řadovým vznětovým šestiválcem s přímým vstřikováním splňujícím emisní normu Euro 6 o výkonu 220 kW. Podvozek je dvounápravový s pohonem 4x4. Nezbytnou výbavou je výkonný pracovní hydraulický systém.
Klimatizovaná kabina vozu má design s dominujícím rozměrným čelním sklem a krátkou kapotou. Dobré viditelnosti z vozu jsou přizpůsobeny i stěrače, netradičně uchycené na střeše kabiny.
Vozidlo se zametací nástavbou pro čištění kolejových žlábků Mercedes-Benz AROCS
Slouží k čištění kolejových žlábků a krytu ostravských tramvajových tratí. Uplatní se i při čištění komunikací a zpevněných ploch v areálech společnosti. Vozidlo je postaveno na podvozku z řady Mercedes-Benz AROCS. Toto konkrétní vozidlo je dvounápravové, poháněné šestiválcovým vznětovým motorem Mercedes-Benz OM470 o výkonu 290 kW, splňujícím kritéria emisní normy Euro 6.
Zametací nástavba je z dílen firmy FAUN, kolejový podvozek vyrobila firma ZWEIWEG a úpravu podvozku provedla firma PAUL. Vůz je vpravo vpředu vybaven čelním teleskopickým talířovým kartáčem se zkrápěním, dvěma talířovými kartáči před kolejovým adaptérem, vysokotlakým zařízením na čištění kolejových žlábků a odsáváním a lištou s „vysokotlakem“ s možností práce bez zkrápění.
Pro zdůraznění příznivého vlivu provozu tohoto čisticího vozidla a jeho přátelskosti k životnímu prostředí byl Mercedes-Benz AROCS opatřen polepem se stylizovanou kresbou a přezdívkou „ČiKo“ – ČIstič KOlejí.
Pracovní plošina Renault MDA3C D
Pracovní plošina Renault MDA3C D slouží v Dopravním podniku Ostrava od března roku 2019, a to zejména k pracím na trolejovém vedení. Plošina je postavena na dvounápravovém vozu Renault řady D. Pohon obstarává vznětový šestiválec DTI8 Renault, splňující emisní normu Euro 6. Vůz je vybaven klimatizovanou kabinou pro 6 osob. Nástavba vozu je vyrobena firmou SAZ s.r.o.
Toto speciální silniční vozidlo je vybaveno zvedací nůžkovou pracovní plošinou a úložným prostorem pod ní. Pracovní plošina umožňuje neomezené otáčení kolem své osy. Je vybavena elektropohonem pro práci bez nastartovaného vozidla a dálkovým rádiovým ovládáním. Stabilizaci vozidla při práci s pracovní plošinou zajišťuje blokování pružení zadní nápravy. Součástí vozidla je pracovní dílna a uzamykatelné boxy s bočním přístupem pro přepravu a uskladnění potřebného materiálu a nářadí.