Technický popis • Nákres (I. generace) • Nákres (III. generace)
Solaris Trollino 15AC je, stejně jako 12metrový a 18metrový článkový typ, výsledkem spolupráce Dopravního podniku Ostrava a.s. se společností Solaris Bus&Coach a firmou Cegelec.
Zástavbou elektrické výzbroje do karosérií polského výrobce autobusů Solaris vznikají moderní vozidla MHD pro trolejbusové provozy v České republice i zahraničí. Jejich hlavní výhodou je plná nízkopodlažnost (v kombinaci s výklopnou plošinou úplná bezbariérovost), použití nerezové oceli a plechů, moderní elektrická výzbroj a osvědčený kneelingový systém snižování nástupní strany při nástupu a výstupu cestujících. Je vybaven asynchronní elektrickou trakční výzbrojí TV EUROPULSE firmy Cegelec a asynchronním motorem.
Solaris Trollino 15AC je trolejbus se třemi nápravami, délkou 15 metrů a kapacitou přepravovaných cestujících srovnatelnou s kapacitou článkového vozidla MHD. Oproti článkovému vozidlu má však řadu předností ekonomických a provozních. Jednodušší konstrukce vozidla (odpadá složitý kloub vozidla) a s tím související jednodušší instalace elektrické kabeláže, hydrauliky a vzduchových rozvodů.
Mezi další výhody 15metrového trolejbusu můžeme zařadit výhodnou cenu vozidla, jednodušší údržbu, nižší provozní náklady, nižší spotřebu elektrické energie, lepší jízdní vlastnosti, ale také lepší přehled řidiče o situaci ve vozidle a mimo vozidlo. Provozování 15metrového trolejbusu je podstatně výhodnějším řešením oproti článkovému trolejbusu v případech, že je nutno zajistit vysokou kapacitu přepravovaných cestujících v městském provozu. Rozdíly v ovládání oproti 12metrové verzi jsou minimalizovány využitím natáčení kol zadní nápravy. Nezanedbatelnou výhodou je shodné provedení elektrické výzbroje s trolejbusem Solaris Trollino 12AC, čímž se snižují nároky na množství druhů náhradních dílů těchto typových řad trolejbusů.
Výrobcem motoru jsou firmy Pragoimex a Dopravní podnik Ostrava, které při vývoji a výrobě zužitkovaly bohaté zkušenosti získané při vývoji a údržbě trakčních motorů pro tramvaje a trolejbusy. Pro nabíjení baterie, napájení sítě 24 V, pohon kompresoru a motoru čerpadla posilovače řízení (napájené ze sítě 3 x 400 V/50 Hz) slouží statický měnič (Cegelec). Regulaci asynchronního motoru zajišťuje trakční měnič, který je společně se statickým měničem a motorem pohánějícím zadní nápravu upevněn na karoserii.
Trolejbus je vybaven pneumatickým pérováním ECAS Wabco, doplněný hydraulickými tlumiči. Hydraulické servořízení ZF Servocom s vlastním zdrojem tlakového oleje umožňuje lehké ovládání řízení. Vozidlo je dále vybaveno nezávislou elektrodynamickou brzdou s rekuperací, s dobržďováním vzduchovou brzdou se systémem ABS a pneumatickým systémem ASR.