Technický popisNákres (I. generace)Nákres (III. generace)

Solaris Trollino 15AC III

Solaris Trollino 15AC je, stejně jako 12metrový a 18metrový článkový typ, výsledkem spolupráce Dopravního podniku Ostrava a.s. se společností Solaris Bus&Coach a firmou Cegelec.

Zástavbou elektrické výzbroje do karosérií polského výrobce autobusů Solaris vznikají moderní vozidla MHD pro trolejbusové provozy v České republice i zahraničí. Jejich hlavní výhodou je plná nízkopodlažnost (v kombinaci s výklopnou plošinou úplná bezbariérovost), použití nerezové oceli a plechů, moderní elektrická výzbroj a osvědčený kneelingový systém snižování nástupní strany při nástupu a výstupu cestujících. Je vybaven asynchronní elektrickou trakční výzbrojí TV EUROPULSE firmy Cegelec a asynchronním motorem.

Solaris Trollino 15AC je trolejbus se třemi nápravami,  délkou 15 metrů a kapacitou přepravovaných cestujících srovnatelnou s kapacitou článkového vozidla MHD. Oproti článkovému vozidlu má však řadu předností ekonomických a provozních. Jednodušší konstrukce vozidla (odpadá složitý kloub vozidla) a s tím související jednodušší instalace elektrické kabeláže, hydrauliky a vzduchových rozvodů.

Solaris Trollino 15AC III

Mezi další výhody 15metrového trolejbusu můžeme zařadit výhodnou cenu vozidla, jednodušší údržbu, nižší provozní náklady, nižší spotřebu elektrické energie, lepší jízdní vlastnosti, ale také lepší přehled řidiče o situaci ve vozidle a mimo vozidlo. Provozování 15metrového trolejbusu je podstatně výhodnějším řešením oproti článkovému trolejbusu v případech, že je nutno zajistit vysokou kapacitu přepravovaných cestujících v městském provozu. Rozdíly v ovládání oproti 12metrové verzi jsou minimalizovány využitím natáčení kol zadní nápravy. Nezanedbatelnou výhodou je shodné provedení elektrické výzbroje s trolejbusem Solaris Trollino 12AC, čímž se snižují nároky na množství druhů náhradních dílů těchto typových řad trolejbusů.

Výrobcem motoru jsou firmy Pragoimex a Dopravní podnik Ostrava, které při vývoji a výrobě zužitkovaly bohaté zkušenosti získané při vývoji a údržbě trakčních motorů pro tramvaje a trolejbusy. Pro nabíjení baterie, napájení sítě 24 V, pohon kompresoru a motoru čerpadla posilovače řízení (napájené ze sítě 3 x 400 V/50 Hz) slouží statický měnič (Cegelec). Regulaci asynchronního motoru zajišťuje trakční měnič, který je společně se statickým měničem a motorem pohánějícím zadní nápravu upevněn na karoserii.

Trolejbus je vybaven pneumatickým pérováním ECAS Wabco, doplněný hydraulickými tlumiči. Hydraulické servořízení ZF Servocom s vlastním zdrojem tlakového oleje umožňuje lehké ovládání řízení. Vozidlo je dále vybaveno nezávislou elektrodynamickou brzdou s rekuperací, s dobržďováním vzduchovou brzdou se systémem ABS a pneumatickým systémem ASR.