"jelčák"
Reprezentuje sérii vozů čísel 1155 až 1226
Rok výroby 1974
Výrobce:
Jelczańskie zaklady samochodowe, Jelcz, Polská lidová republika
Výrobní číslo: 07021/1974
Délka vozu s tažnou ojí | 8 570 mm |
Délka skříně vozu | 6 970 mm |
Šířka vozu | 2 460 mm |
Výška vozu | 2 900 mm |
Rozvor náprav | 3 720 mm |
Hmotnost prázdného vozu | 3 640 mm |
Počet míst k sezení/stání | 31/12 |
Ke zdolávání vysokých přepravních nároků byly v Ostravě provozovány autobusy (a počátkem šedesátých let krátce i trolejbusy) s přívěsy. První dva přívěsy typu PRK 6 byly pořízeny za války ještě k autobusům Škoda 706. Od padesátých let následovaly dodávky přívěsů D 4 a prostornějšího B 40 od různých výrobců i nákup ojetých vozidel od jiných dopravců. Po zastavení výroby přívěsů v Československu byly od roku 1965 pořizovány přívěsy typu PO 1E, vyráběné automobilkou v polském Jelczi, kterých Dopravní podnik města Ostravy do roku 1975 zařadil do provozu pod čísly 1155 až 1226 celkem 72 kusů. Svým tvarem tato vozidla nezapřela příbuznost s československým autobusem RTO, který se v Polsku montoval na základě mezistátní úmluvy.
Právě soupravy autobusů Škoda 706 RO a později RTO, respektive Jelcz s přívěsy o celkové délce téměř 20 metrů, byly pro ostravskou městskou dopravu 50. až 70. let velmi typické. Zajímavostí byla úprava přívěsů pro provoz bez průvodčího s blokováním dveří ovládaným dálkově řidičem. Od konce 70. let byly soupravy autobusů s přívěsy na nejfrekventovanějších trasách postupně nahrazovány článkovými vozidly, s posledními přívěsy jsme se mohli setkat na lince číslo 33 ještě v roce 1981.
Přívěs Jelcz PO 1E je dvounápravové silniční vozidlo s polosamonosnou ocelovou karoserií s jedněmi jednokřídlými dveřmi a vlastním naftovým teplovzdušným vytápěním. Vypružení je provedeno listovými péry, na rozdíl od předchozího typu B 40 má na zadní nápravě dvoumontáž pneumatik. Čalouněná sedadla, uspořádaná příčně 2+2, nabízejí 31 míst k sezení.
Po zachování autobusu Škoda 706 RTO ve sbírce ostravských historických vozidel se zrodila myšlenka dokumentovat celou tuto soupravu i s přívěsem. Jelikož se ale žádný vhodný ostravský vůz nedochoval, je tento typ zastoupen vozidlem odkoupeným v roce 1994 od olomouckého ČSAD, kde sloužil ještě jako pojízdný k rekreačním účelům. Téhož roku byl převezen do Ostravy, v dílnách garáží na Hranečníku opraven do provozního stavu ostravské městské hromadné dopravy sedmdesátých let a označen evidenčním číslem 1227.
[Text, fotografie a nákresy jsou převzaty z publikace "Katalog historických vozidel".]