"osmička"

osmička

Reprezentuje sérii vozů čísel 27 až 47
Rok výroby 1958

Výrobce:
Závody V. I. Lenina n.p., Elektrotechnická továrna Doudlevce, Plzeň-Doudlevce
Výrobní číslo: 302/358

Délka vozu 10 700 mm
Šířka vozu 2 500 mm
Výška vozu 3 300 mm
Rozvor náprav 5 200 mm
Hmotnost prázdného vozu 9 960 kg
Počet míst k sezení/stání 20/47
Typ trakčního motoru AL 2943 rN
Výkon motoru hodinový/trvalý 110 kW/100 kW

Původní vůz 29 v roce 1979

Po krátkém působení šesti trolejbusů Škoda 7 Tr, nahrazených v roce 1953 dvaceti kapacitnějšími tatrovkami T 400/IIIA, byl vozový park ostravské trolejbusové dopravy na přelomu 50. a 60. let doplňován opět škodovkami, a to modernějšího typu 8 Tr. Celkem bylo do Ostravy v letech 1958 až 1961 dodáno 21 těchto trolejbusů. Není bez zajímavosti, že pro zvýšení kapacity byly v letech 1961 až 1963 provozovány v Ostravě také tři soupravy těchto vozů s přívěsy Karosa B 40. Některé ostravské „osmičky“ prodělaly rozsáhlejší modernizační úpravy, při kterých byly použity komponenty z elektrické výzbroje vozů 9 Tr. Díky těmto modernizacím se Ostrava stala posledním městem bývalého Československa, kde se vozy typu 8 Tr udržely v provozu. Poslední z nich, vůz číslo 3040 (původně 40), byl vyřazen po 21 letech služby v roce 1982.

Trolejbus Škoda 8 Tr - osmička

Škoda 8 Tr je dvounápravový trolejbus třídveřového provedení se samonosnou celokovovou karosérií a usměrněným pohybem cestujících při nástupu zadními dveřmi a dvouslužném provozu s průvodčím. Čalouněná sedadla jsou kombinovaného uspořádání, zadní plošina je bez sedadel. Elektrická výzbroj je nesamočinná, stykačová s odporovou regulací a odporníky situovanými pod podlahou.

Bohužel se počátkem osmdesátých let nepodařilo v ostravském dopravním podniku trolejbus typu 8 Tr zachovat, ač byl vůz číslo 29 k tomuto účelu vyčleněn. Proto je nyní tento typ ve sbírce historických vozidel zastoupen původně gottwaldovským vozem evidenčního čísla 32 ze stejné (šesté) výrobní série, jako ostravský vůz číslo 29, jehož číslo nyní nese. V Gottwaldově byl tento trolejbus v provozu od roku 1958 do svého vyřazení v roce 1974. Poté byl odprodán a dvě desítky let sloužil na soukromém pozemku v Trnavě u Slušovic jako dílna a sklad. V roce 1996 byl převezen do Ostravy, a v trolejbusových dílnách Dopravního podniku Ostrava a.s. začali s jeho rozsáhlou a důkladnou opravou s cílem uvedení vozidla do provozního stavu ostravských „osmiček“ z první poloviny šedesátých let. Náročná rozsáhlá renovace v dílnách trolejbusové provozovny Dopravního podniku Ostrava byla dokončena v roce 1998, tehdy byl vůz opatřen nátěrem odpovídajícímu trolejbusům Tatra. Ke změně vzhledu vozidla došlo v roce 2016, kdy byl jeho nátěr upraven do období počátku šedesátých let, v té době byly v Ostravě „osmičky“ provozovány s přívěsy.

Kroužek přátel MHD Ostrava