"devítka"

devítka

Ze série vozů čísel 81 a 82
(typově shodné vozy 9 TrH čísel 48 až 3122)
Rok výroby 1977
Zařazen do provozu 8. 3. 1977
Vyřazen z osobní dopravy 1. 4. 1988

Výrobce:
mechanická část: Škoda, oborový podnik, závod Ostrov nad Ohří
elektrická výzbroj: Škoda, oborový podnik, elektrotechnický závod Plzeň Doudlevce
Výrobní číslo: 6507

Délka vozu 11 000 mm
Šířka vozu 2500 mm
Výška vozu 3 240 mm
Rozvor náprav 5 400 mm
Hmotnost prázdného vozu 8 920 kg
Počet míst k sezení/stání 28/42
Typ trakčního motoru 4 AL 2943 rN
Výkon motoru (hodinový) 110 kW

Škoda 9 Tr H - devítka v roce 1979

Na sklonku roku 1961 zahájili v Ostrově nad Ohří, kam byla výroba škodováckých trolejbusů v roce 1960 přenesena, sériovou výrobu nového typu Škoda 9 Tr, který se ve výrobním programu udržel až do roku 1982. Během té doby bylo dopravním podnikům dodáno neuvěřitelných 7 452 trolejbusů tohoto úspěšného typu. V různých modifikacích byly v provozu v tuzemsku, ale převážná část byla určena na export. Naprostá většina z nich směřovala do měst tehdejšího Sovětského svazu. Dodávány byly také do Polské lidové republiky, Německé demokratické republiky, ale bylo možno se s nimi setkat i v indické Bombeji (v levostranném provedení), norském Bergenu nebo afghánském Kábulu.

V Ostravě byly trolejbusy Škoda 9 Tr v historii nejpočetnějším typem, v různých modifikacích jich bylo v letech 1962 až 1981 zařazeno do provozu celkem 75. Mezi nimi bylo 14 vozů pro městskou dopravu méně vhodného dvoudveřového exportního provedení (čísla 48 až 57 a 75 až 78), tři byly pořízeny jako ojeté z Pardubic (čísla 80, 3085 a 3086). Vozy ze starších výrobních sérií byly v provedení s klasickou odporovou regulací, posledních 36 dodaných trolejbusů bylo již vybaveno modernější tyristorovou pulzní výzbrojí. V průběhu pětatřiceti let působení trolejbusů tohoto typu v ostravských ulicích se samozřejmě nevyhnuly různým modernizacích a dílčím úpravám, z nichž nejvíce patrné bylo přemisťování odporových skříní na střechu vozidla u starších výrobních sérií. Od roku 1979 jsou postupně vyřazovány, poslední pravidelná jízda  devítkou  po ostravských ulicích se konala 20. května 1997.

Škoda 9 Tr H - devítka

Náš historický vůz číslo 82 pochází z 23. exportní výrobní série verze Kábul, proto musel být ještě před zařazením do provozu v Ostravě upravován. Je to dvounápravový trolejbus třídveřového provedení s celokovovou karosérií a usměrněným pohybem cestujících při jednoslužném provozu. Čalouněná sedadla jsou nad předními koly situována podélně a dále pak příčně v uspořádání 1+2, zadní plošina je bez sedadel. Trolejbus je vybaven stykačovou trakční výzbrojí s klasickou odporovou regulací a odporníky umístěnými na střeše. Trolejbusy číslo 81 a 82 byly jako první v Ostravě vybaveny hydraulickým posilovačem řízení. V průběhu provozního nasazení nebyl historický trolejbus číslo 82 podstatně upravován. V roce 1978 byla odstraněna pokladna s vydavačem jízdenek u řidiče a vůz byl přizpůsoben provozu v systému mechanizovaného odbavování cestujících. V roce 1979 obdržel nové evidenční číslo 3082. Po vyřazení z osobní dopravy v roce 1988 byl převeden jako cvičný ke středisku výchovy pracujících, vybaven sedadlem instruktora a přečíslován na 8302. Jako muzejní je využíván od roku 1990 a v současné době je až na drobné detaily upraven do stavu po zařazení do provozu.

[Text, fotografie a nákresy jsou převzaty z publikace "Katalog historických vozidel".]

Kroužek přátel MHD Ostrava