"té dvojka"
Ze série vozů čísel 661 až 690 (typově shodné vozy T 2 čísel 594 až 699)
Rok výroby 1961
Zařazen do provozu 6. 10. 1961
Vyřazen z osobní dopravy 15. 2. 1998
Výrobce:
mechanická část: Čs. vagonky Tatra sdružení n.p. ve Studénce, Vagonka Tatra národní podnik, Praha-Smíchov
elektrická výzbroj: ČKD Praha oborový podnik, závod Trakce, Praha-Vysočany
Výrobní číslo: 151 185
Délka vozu přes spřáhla | 15 200 mm |
Délka vozové skříně | 14 000 mm |
Šířka vozové skříně | 2 500 mm |
Vrchol střechy nad TK | 3 050 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 6 400 mm |
Rozvor podvozku | 1 900 mm |
Průměr nových kol | 700 mm |
Hmotnost prázdného vozu | 18 100 kg |
Počet míst k sezení/stání | 25/75 |
Typ trakčního motoru | TM 22/22x4 |
Výkon motorů (hodinový) | 4x44 kW |
Od konce padesátých let minulého století probíhala v Ostravě zásadní modernizace vozového parku tramvajové dopravy. Po nákupu 44 čtyřnápravových vozů typu T 1 byly v letech 1958 až 1962 do provozu zařazovány robustnější a kapacitnější vozy typu T II (později označované T 2). Stovku tramvají tohoto typu doplnilo počátkem 70. let ještě 6 ojetých vozů odkoupených z likvidovaného provozu v Ústí nad Labem (v Ostravě číslo 594 až 599). Po řadu let byly "té dvojky" nejpočetnějším typem tramvají v Ostravě a v provozu jak sólo, tak ve dvojicích, úspěšně zdolávaly vysoké přepravní nároky.
Tramvaj typu T 2, koncipovaná jako jednotný typ pro města v tehdejším Československu, je čtyřnápravový jednosměrný velkoprostorový tramvajový motorový vůz s celosvařovanou třídveřovou skříní uloženou na dvou otočných podvozcích, ve kterých jsou podélně uloženy čtyři trakční motory. U vozů T 2 bylo poprvé v Československu použito hypoidního nápravového převodu. Elektrická výzbroj se zrychlovačem označená jako TR 36 je podobná předchozímu typu tramvaje T 1 a umožňuje provoz v mnohočlenném řízení. Původní koženkou čalouněná sedadla byla uspořádána příčně 1+2.
Postupně byly na vozech prováděny různé úpravy sledující změněné provozní požadavky a sjednocování s novějšími typy tramvají. Byly například dosazovány dva čelní reflektory, upravováno řešení plent, modernizován interiér dosazením sedadel s laminátovými sedáky v uspořádání 1+1, odstraňováno stanoviště průvodčího, doplněna kabina řidiče a vybavení vozu zařízením pro odbavování cestujících. Nejrozsáhlejší změny byly prováděny při generálních opravách v letech 1974 až 1982, k některým docházelo i mimo jejich rámec, často po nehodách. Dvanáct vozů určených k provozu na lince 5 z Poruby do Budišovic-Kyjovic prodělalo v rámci generální opravy v letech 1985 a 1986 rozsáhlejší rekonstrukci s úpravou pro obousměrný provoz v postavení záděmi k sobě, možným sériovým řazením motorů a osazením širších obručí kol. Okna a vnitřní vybavení byly více přizpůsobeny vozům T3. Devět takto upravených vozů označených jako T 2 R bylo po vyřazení v letech 1995 až 1998 odprodáno Dopravnímu podniku města Liberce.
Historický vůz číslo 681 byl vyřazen mezi posledními v únoru 1998. V roce 2000 byly při příležitosti čtyřicátého výročí zahájení provozu vozovny v Porubě na voze provedeny nejnutnější opravy a zároveň byl opatřen nátěrem odpovídajícím přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století. V letech 2001 až 2009 se podařilo realizovat mimořádně rozsáhlou opravu vozu, při které byl uveden do typického stavu reprezentujícího generální opravy prováděné v dílnách ostravského dopravního podniku na vozech T 2 ve druhé polovině sedmdesátých let.
[Text, fotografie a nákresy jsou převzaty z publikace "Katalog historických vozidel".]