"té dvojka"

té dvojka

Ze série vozů čísel 661 až 690 (typově shodné vozy T 2 čísel 594 až 699)
Rok výroby 1961
Zařazen do provozu 6. 10. 1961
Vyřazen z osobní dopravy 15. 2. 1998

Výrobce:
mechanická část: Čs. vagonky Tatra sdružení n.p. ve Studénce, Vagonka Tatra národní podnik, Praha-Smíchov
elektrická výzbroj: ČKD Praha oborový podnik, závod Trakce, Praha-Vysočany
Výrobní číslo: 151 185

Délka vozu přes spřáhla 15 200 mm
Délka vozové skříně 14 000 mm
Šířka vozové skříně 2 500 mm
Vrchol střechy nad TK 3 050 mm
Vzdálenost otočných čepů 6 400 mm
Rozvor podvozku 1 900 mm
Průměr nových kol 700 mm
Hmotnost prázdného vozu 18 100 kg
Počet míst k sezení/stání 25/75
Typ trakčního motoru TM 22/22x4
Výkon motorů (hodinový) 4x44 kW

Tramvaj T2 - té dvojka v roce 1990

Od konce padesátých let minulého století probíhala v Ostravě zásadní modernizace vozového parku tramvajové dopravy. Po nákupu 44 čtyřnápravových vozů typu T 1 byly v letech 1958 až 1962 do provozu zařazovány robustnější a kapacitnější vozy typu T II (později označované T 2). Stovku tramvají tohoto typu doplnilo počátkem 70. let ještě 6 ojetých vozů odkoupených z likvidovaného provozu v Ústí nad Labem (v Ostravě číslo 594 až 599). Po řadu let byly "té dvojky" nejpočetnějším typem tramvají v Ostravě a v provozu jak sólo, tak ve dvojicích, úspěšně zdolávaly vysoké přepravní nároky.

Tramvaj typu T 2, koncipovaná jako jednotný typ pro města v tehdejším Československu, je čtyřnápravový jednosměrný velkoprostorový tramvajový motorový vůz s celosvařovanou třídveřovou skříní uloženou na dvou otočných podvozcích, ve kterých jsou podélně uloženy čtyři trakční motory. U vozů T 2 bylo poprvé v Československu použito hypoidního nápravového převodu. Elektrická výzbroj se zrychlovačem označená jako TR 36 je podobná předchozímu typu tramvaje T 1 a umožňuje provoz v mnohočlenném řízení. Původní koženkou čalouněná sedadla byla uspořádána příčně 1+2.

Tramvaj T2 - té dvojka

Postupně byly na vozech prováděny různé úpravy sledující změněné provozní požadavky a sjednocování s novějšími typy tramvají. Byly například dosazovány dva čelní reflektory, upravováno řešení plent, modernizován interiér dosazením sedadel s laminátovými sedáky v uspořádání 1+1, odstraňováno stanoviště průvodčího, doplněna kabina řidiče a vybavení vozu zařízením pro odbavování cestujících. Nejrozsáhlejší změny byly prováděny při generálních opravách v letech 1974 až 1982, k některým docházelo i mimo jejich rámec, často po nehodách. Dvanáct vozů určených k provozu na lince 5 z Poruby do Budišovic-Kyjovic prodělalo v rámci generální opravy v letech 1985 a 1986 rozsáhlejší rekonstrukci s úpravou pro obousměrný provoz v postavení záděmi k sobě, možným sériovým řazením motorů a osazením širších obručí kol. Okna a vnitřní vybavení byly více přizpůsobeny vozům T3. Devět takto upravených vozů označených jako T 2 R bylo po vyřazení v letech 1995 až 1998 odprodáno Dopravnímu podniku města Liberce.

Historický vůz číslo 681 byl vyřazen mezi posledními v únoru 1998. V roce 2000 byly při příležitosti čtyřicátého výročí zahájení provozu vozovny v Porubě na voze provedeny nejnutnější opravy a zároveň byl opatřen nátěrem odpovídajícím přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století. V letech 2001 až 2009 se podařilo realizovat mimořádně rozsáhlou opravu vozu, při které byl uveden do typického stavu reprezentujícího generální opravy prováděné v dílnách ostravského dopravního podniku na vozech T 2 ve druhé polovině sedmdesátých let.

[Text, fotografie a nákresy jsou převzaty z publikace "Katalog historických vozidel".]

Kroužek přátel MHD Ostrava