"erťák"

erťák

Ze série vozů čísel 245 až 247 typově shodné vozy Škoda 706 RTO čísel 93 až 548, netvoří však souvislou řadu)
Rok výroby 1966
Zařazen do provozu 14. 9. 1966
Vyřazen z pravidelného provozu 17. 7. 1984

Výrobce:
podvozek: LIAZ národní podnik, Rýnovice
karosérie: Karosa národní podnik, Vysoké Mýto
Výrobní číslo: 71972608/7150

Délka vozu 10 810 mm
Šířka vozu 2 500 mm
Výška vozu 2 900 mm
Rozvor náprav 5 450 mm
Hmotnost prázdného vozu 8 570 kg
Počet míst k sezení/stání 41/30
Typ motoru Škoda 706 RTO
Výkon motoru: 117,6 kW (160 k)

Erťák na konci šedesátých let

Autobusová městská hromadná doprava byla v Ostravě zahájena 14. dubna 1930 jako doplněk dopravy tramvajové pro připojení těch částí města nebo okolních obcí, kam nebyly tramvaje zavedeny. Ve skromných letech provozu za první republiky byl významný podíl dálkové a zájezdové dopravy. V závěru třicátých let provozovala Společnost moravských místních drah v Ostravě pouhých deset autobusů, převážně značky Tatra.

Obrovský rozmach autobusové dopravy nastal v našem městě po válce, kdy bylo zapotřebí urychleně zajistit přepravu pracujících z rodících se sídlišť do budovaných průmyslových závodů. Již od roku 1947 byly dodávány na svou dobu pokrokově řešené autobusy Škoda 706 RO s trambusovou karoserií, které v roce 1959 nahradil modernizovaný typ Škoda 706 RTO. Kompletní podvozky těchto autobusů včetně motorů byly výrobkem továrny LIAZ, na jejich karosování se podílelo více podniků, včetně zahraničních. Z tuzemských to byla zejména Karosa Vysoké Mýto a dále LIAZ Rýnovice a SVA Holýšov. Poslední dodávky dnes již legendárních autobusů RTO pro Ostravu se uskutečnily v letech 1974 a 1975 z automobilky v polském Jelczi jako typ 272E. Celkem bylo u Dopravního podniku města Ostravy v provozu 284 autobusů tohoto typu, z nichž většina byla městského dvoudveřového provedení. Devět vozů bylo linkových jednodveřových a dva v zájezdovém provedení RTO LUX.

Autobus Škoda 706 RTO - erťák

Typickým byl pro ostravskou městskou dopravu provoz autobusů s přívěsy Karosa D 4, B 40 a později Jelcz PO 1E, který se udržel až do roku 1981. Začátek osmdesátých let je také zároveň koncem éry ostravských "erťáků". V roce 1984 jsou vyřazeny z osobní dopravy a převedeny na služební poslední dva vozy.

Autobus Škoda 706 RTO je dvounápravové vozidlo poměrně robustní konstrukce s ocelovou karoserií trambusového provedení stavěnou na podvozku odvozeném od nákladního automobilu Š 706 RT. Motor je vznětový vodou chlazený stojatý šestiválec s přímým vstřikem paliva, převodovka je mechanická pětistupňová. Historický vůz číslo 247 (v letech 1979 až 1984 nesl číslo 5247) je u ostravského dopravního podniku méně zastoupeného jednodveřového typu RTO CAR s příčně uspořádanými sedadly 2+2. V provozu byl později upraven pro jednoslužnou obsluhu pouze řidičem. Po 18 letech provozního nasazení byl převeden jako dílenský vůz do garáží Poruba a přeznačen na D212, od roku 1988 pak 9212.

V letech 1993 až 1994 byla v autobusových dílnách Dopravního podniku města Ostravy na Hranečníku provedena náročná renovace tohoto vozidla, při které mu byl navrácen původní vzhled z poloviny sedmdesátých let. Jako atraktivní vozidlo bývá nasazováno na různé objednané jízdy, často ve spojení s přívěsem Jelcz.

[Text, fotografie a nákresy jsou převzaty z publikace "Katalog historických vozidel".]

Kroužek přátel MHD Ostrava