"ešemka"
Ze série vozů čísel 5814 až 5843 (typově shodné vozy Karosa ŠM 11 čísel 273 do 5843, netvoří však souvislou řadu)
Rok výroby 1981
Zařazen do provozu 2. 9. 1981
Vyřazen z pravidelného provozu 27. 6. 1990
Výrobce:
Karosa národní podnik, Vysoké Mýto
Výrobní číslo: 26 610
Délka vozu: | 11 135 mm |
Šířka vozu: | 2 500 mm |
Výška vozu: | 3 120 mm |
Rozvor náprav: | 5 500 mm |
Hmotnost prázdného vozu: | 7 800 kg |
Počet míst k sezení/stání: | 27/69 |
Typ motoru: | ML 634 |
Výkon motoru: | 154,4 kW (210 k) |
V šedesátých letech připravil československý výrobce autobusů Karosa Vysoké Mýto novou typovou řadu autobusů Š-11, která postupně nahradila ve výrobním programu předchozí typ Škoda 706 RTO. Jednalo se o vozidlo zcela nové pokrokové koncepce se samonosnou panelovou karoserií moderního designu a hnacími agregáty umístěnými pod podlahou. Kromě městského, linkového a dálkového provedení byla připravena rovněž článková verze (ŠM 16,5) a trolejbus (T 11) unifikované řady, ale realizovány byly pouze v ověřovacích sériích.
V ostravské městské dopravě dostávají v šedesátých letech autobusy zelenou, vyjíždějí na linky vysloveně souběžné s tramvajovou a trolejbusovou dopravou a posléze získávají rozhodující podíl na přepravních výkonech. Energetické a ekonomické problémy osmdesátých let sice rozmach autobusové dopravy zastavily a rozsah provozu poněkud omezily, přesto si autobusy i nadále zachovávají své významné postavení v systému ostravské hromadné dopravy.
Od roku 1967 je vozový park doplňován novým moderním typem ŠM 11, kterého bylo do roku 1981 v Ostravě zařazeno do provozu celkem 441 kusů. Kromě městské verze bylo u Dopravního podniku města Ostravy v provozu rovněž 13 linkových a 4 zájezdové autobusy typů ŠL 11 a ŠD 11. Vprovozu ostravské městské hromadné dopravy se "ešemky" udržely do roku 1990.
Karosa ŠM 11 je dvounápravový třídveřový městský autobus se samonosnou ocelovou karoserií panelové konstrukce s pneumatickým odpružením vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči. Šestiválcový ležatý vodou chlazený vznětový motor ML 634 s přímým vstřikem paliva umístěný pod podlahou ve střední části vozu pohání prostřednictvím automatické dvoustupňové převodovky s hydrodynamickým měničem Praga 2 M 70 II zadní nápravu. Sedadla jsou příčná a vozidlo je uzpůsobeno pro jednoslužný provoz v systému bezhotovostního tzv. mechanizovaného odbavování cestujících.
Náš historický autobus Karosa ŠM 11 1630 MOC číslo 5842 pochází z poslední 30 kusové dodávky z roku 1981. Příslušel do garáží Poruba a byl jedním z posledních autobusů tohoto typu v provozu v Ostravě. Vyřazen byl v roce 1990 a následující tři roky zůstal deponován ve své domovské provozovně. Po přesunu do dnes zrušených garáží na Fifejdách se podrobil dílenské opravě. Poprvé byla historická "ešemska" představena veřejnosti u příležitosti stého výročí ostravské městské dopravy v červnu 1994. Nyní je umístěna v garážích na Hranečníku a bývá využívána k různým smluvním a prezentačním akcím.
[Text, fotografie a nákresy jsou převzaty z publikace "Katalog historických vozidel".]