"dodoš"
Ze série vozů čísel 6149 až 6167 (typově shodné vozy Karosa B731/732 čísel 6002 až 6455, netvoří však souvislou řadu)
Rok výroby 1986
Zařazen do provozu 5. 5. 1986
Vyřazen z pravidelného provozu 1. 5. 1998
Výrobce:
Karosa s.p. Vysoké Mýto
Výrobní číslo: 14 917
Délka vozu | 11 055 mm |
Šířka vozu | 2 500 mm |
Výška vozu | 3 165 mm |
Rozvor náprav | 5 600 mm |
Hmotnost prázdného vozu | 9 400 kg |
Počet míst k sezení/stání | 31/59 |
Typ motoru | LIAZ ML 635 |
Výkon motoru | 148,5 kW (202 k) |
Na typovou řadu autobusů Š-11 ze šedesátých let navázal československý výrobce autobusů Karosa n.p. Vysoké Mýto počátkem osmdesátých let novou řadou 700, která záhy ovládla vozový park všech tuzemských provozovatelů autobusové dopravy a zhospodárnila a zkvalitnila jejich provoz.
Rovněž ostravský dopravní podnik obnovoval v letech 1981 až 1996 vozový park autobusové dopravy zejména nákupem tuzemských vozidel Karosa typové řady 700, ať již sólo či později i článkového provedení. Nejpočetněji zastoupenými přitom byly dvounápravové třídveřové městské autobusy, kterých bylo do provozu ostravské městské hromadné dopravy zařazeno celkem 444, z toho 226 typu B 731 s automatickou převodovkou a 218 příbuzného typu B 732 s mechanickou pětistupňovou převodovkou Praga 5 P 80.50. Celkem bylo ostravským dopravním podnikem pořízeno 514 autobusů typové řady 700, počítáno včetně vozidel článkových, linkových a zájezdových. Tím se autobusy této typové řady staly dosud nejpočetněji zastoupenými v ostravské městské hromadné dopravě. Od roku 1997 jsou do Ostravy dodávány autobusy inovovaného provedení, označeného jako typová řada 900. Těch bylo včetně článkových, linkových a zájezdových pořízeno ostravským dopravním podnikem do roku 2004 celkem 156. Poslední autobus Karosa B731 byl vyřazen z provozu ostravské městské hromadné dopravy v roce 2006.
Karosa B 731 je dvounápravový třídveřový městský autobus s polosamonosnou karoserií sestavenou z panelů s dokončenou povrchovou úpravou a pneumatickým odpružením. Je poháněn horizontálním řadovým vznětovým šestiválcovým motorem LIAZ ML 635, který je oproti předchozím autobusům Karosa Š-11 uložen společně s automatickou převodovkou Praga 2 M 70.04 s hydrodynamickým měničem za zadní nápravou, což přineslo zlepšení jízdních vlastností i podmínek pro údržbu. Příčná sedadla jsou řešena s molitanovými koženkou potaženými sedáky a latexovými opěradly, dveře jsou oproti typu ŠM 11 dvoudílné s vně výklopnými křídly.
Zachovaný autobus Karosa B 731.00 číslo 6160 příslušel po celých dvanáct let provozu v ostravské MHD do garáží Sládkova (na Fifejdách), zrušených v roce 2005. Jako historický byl poprvé prezentován při oslavách sedmdesátého výročí ostravské autobusové dopravy v květnu 2000, a to již s historickým červenobílým nátěrem, který nahradil modrobílou kombinaci z posledních let provozu.
[Text, fotografie a nákresy jsou převzaty z publikace "Katalog historických vozidel".]