"pragovka, erena"
Reprezentuje sérii vozů 28 a 29
Rok výroby 1948
Výrobce:
Auto – Praga, n.p., Praha – Libeň / Letecké závody, n.p., Praha – Letňany
Výrobní číslo: 67 675
Délka vozu | 7 450 mm |
Šířka vozu | 2 350 mm |
Výška vozu | 3 085 mm |
Rozvor náprav | 4 200 mm |
Hmotnost prázdného vozu | 4 275 kg |
Počet míst k sezení/stání | 18/22 |
Typ motoru | Praga RND |
Výkon motoru | 44,1 kW (60 k) |
Autobusová městská hromadná doprava byla v Ostravě zahájena roku 1930 jako doplněk dopravy tramvajové pro dopravní obsluhu těch částí města nebo okolních obcí, kam nebyly tramvaje zavedeny. Ve skromných letech provozu za první republiky byl významný podíl dálkové a zájezdové dopravy. V závěru třicátých let provozovala Společnost moravských místních drah v Ostravě pouhých deset autobusů, a to typů Tatra 23/4, 27, 27a, 27/64, 27/91 a Škoda 154.
Autobusy Praga RN s benzínovým motorem, resp. RND s dieselovým motorem, karosované v letech 1933 až 1955 na osvědčeném pragováckém podvozku v počtu přibližně 3 700 kusů, byly ve své době nejrozšířenějším typem v Československu. Benzínová varianta typu RN disponovala šestiválcovým zážehovým motorem, o rok později byla na trh uvedena varianta RND s čtyřválcovým vznětovým motorem. Pragy RND (typové označení představuje zkratku prvních písmen odvozených z „Rychlý“, „Nákladní“ a „Diesel“) se udržely ve výrobě až do poloviny padesátých let. Za více než dvě desítky let jejich produkce vyjelo na silnice nespočet různých variant jejich provedení, od běžných nákladních vozů, přes autobusy, až po hasičské či vojenské speciály. Karoserie autobusů Praga RN/RND byly vyráběny v několika provedeních různými karosárnami, přičemž hlavní tvary karosérií byly u všech vyráběných variací podobné.
Společnost moravských místních drah pořídila první autobusy tohoto typu s karosérií Sodomka v roce 1944 v počtu deseti kusů. Většina z nich byla záhy válečnými událostmi zničena nebo těžce poškozena. V roce 1947 byla dodána čtveřice nových vozů, poslední „pragovka“ dodaná v roce 1949 byla předána již nově vzniklému Oblastnímu dopravnímu komunálnímu podniku. Celkem bylo v ostravské městské hromadné dopravě evidováno 17 autobusů tohoto typu. S postupnou obnovou vozového parku ostravských autobusů novými unifikovanými autobusy Škoda 706 RO byly „pragovky“ postupně vyřazovány z provozu a odprodávány dalším subjektům nebo jiným dopravním podnikům. Poslední Praga RND evidenčního čísla 29 byla vyřazena v roce 1958.
Historický autobus Dopravního podniku Ostrava Praga RND byl získán od soukromého majitele, u kterého prošel náročnou a pečlivou renovací, v roce 2014. Přestože nebyl v Ostravě provozován, jako zástupce klasické kapotové koncepce autobusů odpovídá provedení vozů čísel 28 a 29 dodaných Společnosti moravských místních drah v roce 1947, a reprezentuje tak ve sbírce historických vozidel nejstarší období provozu autobusů v ostravské městské hromadné dopravě.