Dopravní podnik Ostrava a.s.

Statutární město Ostrava

Tramvaje

Tramvaj ČKD T3

ČKD T3

Za dobu výroby čtyřnápravových tramvají typu T3 v letech 1962 až 1989 byl vyroben úctyhodný počet těchto vozů – téměř 14 tisíc. Je to také nejpočetněji zastoupený typ tramvaje v ostravských ulicích. Prvních 20 "té trojek" bylo do Ostravy dodáno na podzim roku 1965. Prioritou výrobce ČKD Tatra Smíchov byla výroba vozů T3 pro export do Sovětského svazu. Protože dodávky pro tuzemský trh představovaly jen malou část výroby byly dopravním podnikům dodávány upravené exportní verze označené T3SUCS. Do Ostravy byly dodávány od roku 1982. Za dobu svého provozu prošly vozy mnoha úpravami a modernizacemi, od drobných úprav přes výměnu elektrovýzbroje až po komplexní přestavbu na nový typ tramvaje. Dopravní podnik používá tramvaje T3 s několika druhy elektrické výzbroje: s původní odporovou regulací, s výzbrojí TV8, výzbrojí Europulse a Alstom TV Progress.

Nákres

 

Základní technické údaje
Délka skříně: 14 000 mm  •  Šířka skříně: 2 500 mm  •  Výška vozu: 3 059 mm  •  Vzdálenost otočných čepů: 6 400 mm  •  Rozvor náprav: 1 900 mm  •  Hmotnost prázdného vozu: 16 300 kg  •  Maximální rychlost: 65 km/hod  •  Počet míst k sezení/stání: 31/72

 

Tramvaj ČKD K2

ČKD K2

Prvními článkovými tramvajemi v Ostravě byly dva prototypy s označením K1 vybavené elektropneumatickou výzbrojí, které dodal výrobce ČKD Tatra Smíchov ke zkušebnímu provozu v roce 1965. Avšak pro velkou poruchovost byly prototypy v roce 1968 vráceny výrobci.
Tramvaje typu K2, vybavené plně elektrickou výzbrojí, byly do provozu v ostravské MHD poprvé zařazeny roku 1967. V letech 1995-1998 bylo v rámci generálních oprav 6 vozů vybaveno zdvojenou výzbrojí TV8 a později, další dva, výzbrojí Alstom TV Progress. V současné době slouží cestujícím 6 vozů typu K2 (4 s výzbrojí TV8, 2 Alstom TV Progress).

Nákres

 

Základní technické údaje
Délka skříně: 20 400 mm  •  Šířka skříně: 2 500 mm  •  Výška vozu: 3 050 mm  •  Vzdálenost otočných čepů: 2 x 6 400 mm  •  Rozvor náprav: 1 900 mm  •  Hmotnost prázdného vozu: 21 500 - 21 800 kg  •  Maximální rychlost: 65 km/hod  •  Počet míst k sezení/stání: 49/108

 

Tramvaj ČKD KT8D5.RN1

ČKD KT8D5.RN1

Jde o modernizované vozy KT8D5, které byly postupně rekonstruovány pro jednosměrný provoz a mají novou nízkopodlažní skříň středního článku. První tramvaj s těmito konstrukčním úpravami byla do provozu s cestujícími zařazena v roce 2003. V současné době je takto modernizováno všech 16 vozů KT8D5. První z původních 16 obousměrných tramvají vyjela do provozu s cestujícími v roce 1989. O rok později ji následovalo zbývajících 15 vozů. Tato tramvaj patří k typové řadě, která byla v ČKD Praha vyvíjena začátkem 80. let a zahrnovala sólo vozy, dvou a tříčlánkové vozy v jednosměrném nebo obousměrném provedení.

Nákres

 

Základní technické údaje
Délka skříně: 30 300 mm  •  Šířka skříně: 2 480 mm  •  Výška vozu: 3 550 mm  •  Vzdálenost otočných čepů: 3 x 7 500 mm  •  Rozvor náprav: 1 900 mm  •  Hmotnost prázdného vozu: 38 500 kg  •  Maximální rychlost: 65 km/hod  •  Počet míst k sezení/stání: 63/157

 

Tramvaj ČKD T6A5

ČKD T6A5

Konstrukce čtyřnápravových tramvají T6A5 je odvozena od typové řady KT8D5. V roce 1994 bylo do vozového parku dopravního podniku zařazeno prvních 10 vozů a v následujících 3 letech byl stav doplněn na stávajících 38 vozů.

Nákres

 

Základní technické údaje
Délka skříně: 14 700 mm  •  Šířka skříně: 2 500 mm  •  Výška vozu: 3 165 mm  •  Vzdálenost otočných čepů: 6 700 mm  •  Rozvor náprav: 1 900 mm  •  Hmotnost prázdného vozu: 19 500 kg  •  Maximální rychlost: 65 km/hod  •  Počet míst k sezení/stání: 30/85

 

Tramvaj Škoda - Inekon LTM 10.08 (ASTRA)

Škoda - Inekon LTM 10.08 (ASTRA)

Vůbec poprvé do provozu s cestujícími vyjela nízkopodlažní tramvaj Škoda – Inekon LTM 10.08 v roce 1998 v Ostravě. V tomtéž roce rozšířil nízkopodlažní park ještě jeden vůz. V letech 1999 - 2001 bylo do provozu zařazeno dalších 12 vozů.

Nákres

 

Základní technické údaje
Délka skříně: 19 790 mm  •  Šířka skříně: 2 460 mm  •  Výška vozu: 3 460 mm  •  Vzdálenost otočných spojení skříně: 7 500 mm  •  Rozvor náprav: 1 880 mm  •  Rozvor podvozků: 11 800 mm  •  Hmotnost prázdného vozu: 24 200 kg  •  Maximální rychlost: 70 km/hod  •  Počet míst k sezení: 41 • Počet míst k stání 5os./m2: 113 • Počet míst k stání  8os/m2: 180

 

Tramvaj Inekon 2001 TRIO

Inekon 2001 TRIO

V roce 2003 rozšířily počet nízkopodlažních vozidel, nasazovaných na linkách Dopravního podniku Ostrava a.s., první tramvaje Inekon 2001 TRIO, které vyrábí Inekon Trams a.s. Na ostravských tramvajových tratích v současnosti jezdí 9 vozidel.

Nákres

 

Základní technické údaje
Délka skříně: 20 130 mm  •  Šířka skříně: 2 460 mm  •  Výška vozu: 3 460 mm  •  Vzdálenost otočných spojení skříně: 7 500 mm  •  Rozvor náprav: 1 880 mm  •  Rozvor podvozků: 11 800 mm  •  Hmotnost prázdného vozu: 26 000 kg  •  Maximální rychlost: 70 km/hod  •  Počet míst k sezení: 41 • Počet míst k stání 5os./m2: 99 • Počet míst k stání  8os/m2: 158

 

Tramvaj T3R.EV

T3R.EV

Vozidlo vzniklo komplexní rekonstrukcí tramvajového vozu T3 v dílnách Dopravního podniku Ostrava a.s. ve spolupráci s firmami Pragoimex a.s., VKV Praha s.r.o. a Krnovské opravny a strojírny s.r.o. Vůz má rekonstruovanou skříň vozu, novou elektrickou výzbroj a také nový design. Dopravní podnik má ve vozovém parku jeden takto modernizovaný vůz, který byl poprvé zařazen do provozu s cestujícími v roce 2004.

Nákres

 

Základní technické údaje
Délka skříně: 14 000 mm  •  Šířka skříně: 2 500 mm  •  Vzdálenost otočných čepů: 6 400 mm  •  Rozvor náprav: 1 900 m  •  Maximální rychlost: 65 km/hod  •  Počet míst k sezení/stání: 32/78

 

Tramvaj Vario LFR

Vario LFR

Tramvaje Vario LFR vznikají komplexní rekonstrukcí a modernizací v provozu osvědčených tramvají typu T3. Při rekonstrukci jsou vozy, mimo jiné, vybaveny moderní elektrickou výzbrojí, modernizovanými podvozky, vozovou skříní s nízkopodlažní střední částí a novým designem. Vozidla Vario LFR představují pro dopravní podnik ekonomicky výhodné řešení obnovy tramvajového vozového parku a zároveň zvýšení "bezbariérové" přepravní kapacity. První vůz byl do pravidelného provozu s cestujícím zařazen v roce 2005. Na ostravských tratích v současné době jezdí 63 tramvají Vario LFR

Nákres

 

Základní technické údaje
Délka skříně: 15 100 mm  •  Šířka skříně: 2 500 mm  •  Vzdálenost otočných čepů: 7 500 mm  •  Rozvor podvozků: 1 900 mm  •  Hmotnost prázdného vozu: 21 200 kg  •  Maximální rychlost: 65 km/hod  •  Počet míst k sezení/stání: 33/60

 

Vlečný vůz VV60LF

Vlečný vůz VV60LF

Nízkopodlažní vlečné vozy VV60LF představují obnovení tradice vlečných vozů, které byly v minulosti zcela běžnou součástí nejen tramvajové dopravy. Jsou výsledkem osvědčené spolupráce dílen Dopravního podniku Ostrava a.s. s firmami Pragoimex a.s., Krnovské opravny a strojírny s.r.o. a Cegelec. Tyto vlečné vozy jsou určeny k provozu v soupravách s motorovými vozy Vario LFR.E nebo T3R.EV. První vlečný vůz byl vyroben v roce 2004. V současnosti má dopravní podnik ve vozovém parku dva vozy VV60LF.

Nákres

 

Základní technické údaje
Délka skříně: 10 360 mm  •  Šířka skříně: 2 500 mm  •  Výška vozu: 3 200 mm  •  Vzdálenost otočných čepů: 7 500 mm  •  Rozvor podvozků: 1 300 mm  •  Hmotnost prázdného vozu: 8 500 kg  •  Maximální rychlost: 70 km/hod  •  Počet míst k sezení/stání: 30/48

 

Tramvaj Vario LF3

Vario LF3

Zcela nový typ tříčlánkové nízkopodlažní tramvaje s osmi nápravami, shodné koncepce jako osvědčené tramvaje KT8D5. Na vozidle jsou ve velké míře použita konstrukční řešení z kratšího „sourozence" – tramvaje Vario LFR.E. Vario LF3 bylo poprvé představeno na výstavě Czech Raildays v červnu 2006. Před výstavou vůz úspěšně prošel množstvím technických zkoušek a ujel potřebný počet kilometrů ve zkušebním provozu bez cestujících. V srpnu 2006 jezdil na ostravských tratích ve zkušebním provozu s cestujícími a v říjnu 2006 byl zařazen do pravidelného provozu. Další vůz slouží v ostravské MHD od roku 2007.

Nákres

 

Základní technické údaje
Délka skříně: 30 100 mm  •  Šířka skříně: 2 500 mm  •  Vzdálenost otočných čepů: 3 x 7 500 mm  •  Rozvor podvozků: 1 900 mm  •  Hmotnost prázdného vozu: 38 000 kg  •  Maximální rychlost: 65 km/hod  •  Počet míst k sezení/stání: 61/168

 

Tramvaj Vario LF2

Vario LF2

Vario LF2 je další z typové řady nízkopodlažních tramvají Vario LF. Dvoučlánkové vozidlo se třemi hnacími podvozky a sníženou podlahou vstupů mezi podvozky bylo představeno veřejnosti na výstavě Czech Raildays v červnu 2007. O měsíc později bylo zařazeno do běžného provozu.

Nákres

 

Základní technické údaje
Délka skříně: 22 600 mm  •  Šířka skříně: 2 480 mm  •  Vzdálenost otočných čepů: 2 x 7 500 mm  •  Rozvor podvozků: 1 900 mm  •  Hmotnost prázdného vozu: 31 500 kg  •  Maximální rychlost: 65 km/hod  •  Počet míst k sezení/stání: 46/94

 

Tramvaj Vario LF3/2

Vario LF3/2

Koncem července 2008 rozšířil flotilu tramvají Dopravního podniku Ostrava a.s. nový typ tříčlánkové tramvaje s označením VarioLF3/2. Tato tramvaj, která na první pohled připomíná tříčlánkovou nízkopodlažní tramvaj VarioLF3, je určená pro provoz na městských a rychlodrážních tratích. Kolejové vozidlo, konstruované pro obousměrný provoz, se skládá ze tří článků nesených čtyřmi podvozky. Spojení článků je kloubové, přičemž klouby jsou umístěny nad dvěma středními podvozky. Všechny dveřní vstupy mezi podvozky vozidla mají sníženou podlahu. Vario LF3/2 nahrazuje starší typ obousměrné tramvaje KT8D5, který Dopravní podnik hojně využíval například pro přepravu cestujících ve ztížených podmínkách výstavby a rekonstrukce tramvajové tratě podél ulice Místecké.

Nákres

 

Základní technické údaje
Délka včetně spřáhel: 31 200 mm  •  Šířka: 2 480 mm  •  Výška: 2 620 mm  •  Celková hmotnost: 41 500 kg  •  Počet míst k sezení/stání: 54/175  •  Maximální obsaditelnost (při 8 os/m2): 334  •  Max. rychlost: 65 km/h  •  Podíl nízké podlahy: 50%  •  Instalovaný trakční výkon: 720 kW

 

Tramvaj Vario LF2 plus

Vario LF2 plus

Nízkopodlažní dvoučlánková tramvaj řady LF byla veřejnosti poprvé představená na výstavě Czech Raildays 2009. Toto vozidlo se od původního typu dvoučlánkové tramvaje řady LF liší řadou změn, které přinesou cestujícím komfortnější přepravu, zejména sníženou podlahou v přední a zadní části vozidla, novým uspořádáním sedadel cestujících a efektivním umístěním zádržných tyčí. Tramvaj je vybavena kamerovým systémem a plně klimatizovanou kabinou řidiče. První vůz s ev. číslem 1411 byl zařazen do provozu s cestujícími v září roku 2009.

Nákres

 

Základní technické údaje
Délka včetně spřáhel: 23 700 mm  •  Šířka: 2 480 mm  •  Výška: 3 185 mm  •  Hmotnost prázdného vozidla: 30 000 kg  •  Počet míst k sezení/stání: 52/91  •  Maximální obsaditelnost (při 8 os/m2): 234  •  Max. rychlost: 65 km/h  •  Podíl nízké podlahy: 43%  •  Instalovaný trakční výkon: 6x80 kW

(počty vozidel jsou z dubna 2016)