Dopravní podnik Ostrava a.s.

Statutární město Ostrava

Trolejbus Tatra T400/IIIA č. 26

"tatrovka"

tatrovka

Délka vozu 11 400 mm
Šířka vozu 2 500 mm
Výška vozu 3 140 mm
Rozvor náprav 4 400 + 1 350 mm
Hmotnost prázdného vozu 11 700 kg
Počet míst k sezení/stání 26/54
Typ trakčního motoru TM30/18x4
Výkon motorů (hodinový) 2x70 kW

Reprezentuje sérii vozů čísel 7 až 26
Rok výroby 1954

Výrobce:
karoserie: Vagonka Tatra n.p. Praha-Smíchov
podvozek: Tatra n.p. Kopřivnice
elektrická část: ČKD Praha, závod Trakce

Výrobní číslo: 145 380

 

Trolejbus Tatra T400/IIIA v roce 1960

V poválečném Československu bylo zapotřebí zajistit výrobu velkého množství trolejbusů k zajištění obnovy a rozvoje stávajících trolejbusových provozů a k zahájení provozů nových. Vedle plzeňské škodovky se na tomto úkolu podílela i vagonka Tatra na Smíchově. Ta koncem čtyřicátých let vyvinula především pro pražskou dopravu nový typ Tatra T400, tzv. sletový trolejbus (první byly dodány v roce 1948 ke zvládnutí dopravy na pražský všesokolský slet). Ze 195 kusů, vyrobených ve čtyřech sériích v letech 1948 až 1955, byly kromě Prahy dodány v menším počtu i do tří dalších měst – Bratislavy, Mostu a Ostravy.

Dvacítka trolejbusů Tatra T400/IIIA stála u počátečního rozvoje trolejbusové dopravy v Ostravě, když v roce 1953 po roce provozu nahradila Škody 7 Tr. Architektonicky zajímavě řešené trolejbusy, označené evidenčními čísly 7 až 26, se vyznačovaly nejen robustností a přetížitelností ale i dostatečným výkonem, potřebným pro zdolávání kopcovité michálkovické linky. Problém s dispozičním řešením vozidla vznikl po zavedení samoobslužného provozu v roce 1967, kdy probíhal nástup cestujících úzkými předními dveřmi, původně uvažovanými jen pro řidiče. Se specializací na výrobu kolejových vozidel byla výroba trolejbusů ve smíchovské vagonce ukončena, takže vozový park ostravské trolejbusové dopravy, stejně jako v ostatních československých městech, byl poté doplňován a obnovován vozidly Škoda různých typů. Poslední "tatrovky" dojezdily v Ostravě v roce 1971. Vůz evidenčního čísla 19, jeden z posledních provozních, je zachován v Technickém muzeu v Brně.

Trolejbus Tatra T400/IIIA

Trolejbus Tatra T400/IIIA je mohutné třínápravové vozidlo s osvědčeným robustním tatrováckým podvozkem a ocelovou třídveřovou karoserií. Dva mechanicky spřažené kompaundní motory o výkonu 2×70 kW, které jsou součástí podvozkové roury, pohánějí dvě zadní nápravy. V elektrické výzbroji bylo použito polosamočinné nepřímé stykačové řízení pohonu. Koženkou čalouněná sedadla jsou situována podélně, v zadní části je prostorná nástupní plošina a stanoviště průvodčího.

Pro sbírku historických vozidel Dopravního podniku Ostrava se podařilo získat vrak původně pražského trolejbusu ze shodné nejpočetnější stodvacetikusové třetí výrobní série s elektrickou výzbrojí továrního typu TB54. Tento vůz byl v provozu v Praze pod číslem 441 (později 9441) v letech 1954 až 1967, poté byl využíván jako zahradní domek a několikrát změnil majitele. V roce 2003 byl již jako vrak převezen do Ostravy, kde v letech 2007 až 2009 proběhla v trolejbusové vozovně dopravního podniku jeho náročná renovace. Po jejím dokončení se stane provozuschopná "tatrovka" doslova ozdobou sbírky historických vozidel, dokumentující počátky trolejbusové dopravy v Ostravě

[Text, fotografie a nákresy jsou převzaty z publikace "Katalog historických vozidel".]

 

Jste zde: Historie Historická vozidla Trolejbusy Trolejbus Tatra T400/IIIA č. 26