Dopravní podnik Ostrava a.s.

Statutární město Ostrava

Tramvajový motorový vůz T2 č. 681

"té dvojka"

té dvojka

Délka vozu přes spřáhla 15 200 mm
Délka vozové skříně 14 000 mm
Šířka vozové skříně 2 500 mm
Vrchol střechy nad TK 3 050 mm
Vzdálenost otočných čepů 6 400 mm
Rozvor podvozku 1 900 mm
Průměr nových kol 700 mm
Hmotnost prázdného vozu 18 100 kg
Počet míst k sezení/stání 25/75
Typ trakčního motoru TM 22/22x4
Výkon motorů (hodinový) 4x44 kW

Ze série vozů čísel 661 až 690 (typově shodné vozy T 2 čísel 594 až 699)
Rok výroby 1961
Zařazen do provozu 6. 10. 1961
Vyřazen z osobní dopravy 15. 2. 1998

Výrobce:
mechanická část: Čs. vagonky Tatra sdružení n.p. ve Studénce, Vagonka Tatra národní podnik, Praha-Smíchov elektrická výzbroj: ČKD Praha oborový podnik, závod Trakce, Praha-Vysočany
Výrobní číslo: 151 185

 

Tramvaj T2 - té dvojka v roce 1990

Od konce padesátých let minulého století probíhala v Ostravě zásadní modernizace vozového parku tramvajové dopravy. Po nákupu 44 čtyřnápravových vozů typu T 1 byly v letech 1958 až 1962 do provozu zařazovány robustnější a kapacitnější vozy typu T II (později označované T 2). Stovku tramvají tohoto typu doplnilo počátkem 70. let ještě 6 ojetých vozů odkoupených z likvidovaného provozu v Ústí nad Labem (v Ostravě číslo 594 až 599). Po řadu let byly "té dvojky" nejpočetnějším typem tramvají v Ostravě a v provozu jak sólo, tak ve dvojicích, úspěšně zdolávaly vysoké přepravní nároky.

Tramvaj typu T 2, koncipovaná jako jednotný typ pro města v tehdejším Československu, je čtyřnápravový jednosměrný velkoprostorový tramvajový motorový vůz s celosvařovanou třídveřovou skříní uloženou na dvou otočných podvozcích, ve kterých jsou podélně uloženy čtyři trakční motory. U vozů T 2 bylo poprvé v Československu použito hypoidního nápravového převodu. Elektrická výzbroj se zrychlovačem označená jako TR 36 je podobná předchozímu typu tramvaje T 1 a umožňuje provoz v mnohočlenném řízení. Původní koženkou čalouněná sedadla byla uspořádána příčně 1+2.

Tramvaj T2 - té dvojka

Postupně byly na vozech prováděny různé úpravy sledující změněné provozní požadavky a sjednocování s novějšími typy tramvají. Byly například dosazovány dva čelní reflektory, upravováno řešení plent, modernizován interiér dosazením sedadel s laminátovými sedáky v uspořádání 1+1, odstraňováno stanoviště průvodčího, doplněna kabina řidiče a vybavení vozu zařízením pro odbavování cestujících. Nejrozsáhlejší změny byly prováděny při generálních opravách v letech 1974 až 1982, k některým docházelo i mimo jejich rámec, často po nehodách. Dvanáct vozů určených k provozu na lince 5 z Poruby do Budišovic-Kyjovic prodělalo v rámci generální opravy v letech 1985 a 1986 rozsáhlejší rekonstrukci s úpravou pro obousměrný provoz v postavení záděmi k sobě, možným sériovým řazením motorů a osazením širších obručí kol. Okna a vnitřní vybavení byly více přizpůsobeny vozům T3. Devět takto upravených vozů označených jako T 2 R bylo po vyřazení v letech 1995 až 1998 odprodáno Dopravnímu podniku města Liberce.

Historický vůz číslo 681 byl vyřazen mezi posledními v únoru 1998. V roce 2000 byly při příležitosti čtyřicátého výročí zahájení provozu vozovny v Porubě na voze provedeny nejnutnější opravy a zároveň byl opatřen nátěrem odpovídajícím přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století. V letech 2001 až 2009 se podařilo realizovat mimořádně rozsáhlou opravu vozu, při které byl uveden do typického stavu reprezentujícího generální opravy prováděné v dílnách ostravského dopravního podniku na vozech T 2 ve druhé polovině sedmdesátých let.

[Text, fotografie a nákresy jsou převzaty z publikace "Katalog historických vozidel".]

 

 

Jste zde: Historie Historická vozidla Tramvaje Tramvajový motorový vůz T2 č. 681