Dopravní podnik Ostrava a.s.

Statutární město Ostrava

Autobus Karosa Citybus č. 7008

"renolt"

renolt

Délka vozu 11 990 mm
Šířka vozu 2 500 mm
Výška vozu 2 980 mm
Rozvor náprav 6 120 mm
Hmotnost prázdného vozu 11 200 kg
Počet míst k sezení/stání 27/73
Typ motoru Renault MIDR 062045.I41
Výkon motoru 186 kW (253 k)

Ze série vozů čísel 7001 až 7013
Rok výroby 1998
Zařazen do provozu 16. 11. 1998
Vyřazen z pravidelného provozu 1. 1. 2014

Výrobce:
Karosa a.s. Vysoké Mýto
Výrobní číslo: VF6PS09B400011859

 

Světovým trendem městské hromadné dopravy v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století byl důraz na kvalitu a pohodlí. Za samozřejmost se začíná považovat pohodlný bezbariérový nástup a výstup cestujících. V duchu těchto trendů přišel v polovině devadesátých let, největší český výrobce autobusů vysokomýtská Karosa, v té době vlastněná francouzským Renaultem, s novým konceptem nízkopodlažního autobusu s obchodním názvem Citybus. Konstručně se jednalo o autobus Renault Agora, který byl v té době stěžejním modelem holdingu Irisbus, kam Karosa od roku 1999 patřila. V Karose bylo smontováno přes 500 Citybusů, které byly dodány do řady měst České republiky. V celé skupině Irisbus bylo vyrobeno 11 066 autobusů tohoto typu. V roce 2005 navázal na Citybus modernizovaný typ Citelis. Kromě dvanáctimetrové verze byly Citybusy vyráběny rovněž v článkovém provedení. Karoserie Citybus ve standardní i článkové verzi také posloužily plzeňské Škodě Elektric a.s. k výrobě trolejbusů Škoda 24Tr resp. 25Tr.

Karosa Citybus

Autobus Karosa Renault Citybus (typ PS09B4-06) je dvounápravové nízkopodlažní vozidlo s polosamonosnou karoserií se třemi skládacími dvoukřídlými dveřmi a vzduchovým vypružením. Podlaha se v přední části vozu nachází ve výšce pouze 320 mm nad vozovkou, u zadních dveří je jeden schod a podlaha ve výšce 550 mm. Z celkového počtu 26 sedadel je 6 situováno v přední nízkopodlažní části vozu. Počínaje číslem 7007 byly ostravské Citybusy vybaveny u středních dveří nájezdovou plošinou pro vozíčkáře. Její elektrický pohon byl z důvodů poruchovosti později upraven na ruční. Autobus je poháněn motorem Renault MIDR 062045.I41 o výkonu 186 kW, splňující emisní normu EURO 2, který je společně s automatickou třístupňovou převodovkou VOITH D 851.3, umístěnou v zadní části vozu.

Karosa Citybus

Karosa Citybus byl prvním typem nízkopodlažního autobusu v ostravské městské dopravě. Záhy tento trend následovaly dva autobusy Škoda 21Ab a později kromě Citelisů i početná skupina autobusů Solaris Urbino. Od roku 2007 pořizuje Dopravní podnik Ostrava pro provoz v MHD v souladu s novými požadavky pouze nízkopodlažní vozidla.

Náš historický autobus Dopravního podniku Ostrava Citybus číslo 7008 příslušel po celou dobu provozního nasazení do garáží Poruba a setkávat jsme se s ním mohli zejména na vnitroobvodové lince číslo 58, na které jezdil až do roku 2008. Poté střídal různé linky ve východním sektoru Ostravy nebo sloužil jako záložní. Naposledy byl nasazen do provozu 15. 12. 2013 na linku 51. Vůz je zachován v posledním provozním stavu.

 

Jste zde: Historie Historická vozidla Autobusy Autobus Karosa Citybus č. 7008