Proč změna?
-
mění se hybnost obyvatel (kam, proč a kdy cestují)
-
současný stav tramvajové sítě je nevyhovující, odpovídá době před 10 lety
-
některé spoje jezdí přeplněné, jiné zase málo vytížené
Linkové vedení, jak ho známe dnes, je s námi takřka beze změny už celou jednu dekádu. Dosud jsme prováděli pouze dílčí změny, nyní se nacházíme ve stavu, kdy již nelze systém tramvají efektivně optimalizovat. Zároveň v síti evidujeme např. nedostatečnou nabídku na hlavních přepravních trasách a předimenzovanost napájecích přepravních relací.
Ve spolupráci se statutárním městem Ostrava a Koordinátorem ODIS jsme proto navrhli nový model tramvajové sítě, který je vytvořen na základě dat, především měření obsazenosti spojů.
Co to pro nás znamená?
Ve městě budeme nyní potkávat obdobný počet spojů, které ale bude zajišťovat méně linek s hustým intervalem. Znamená to, že se nám tedy zvýší míra přestupovosti. Důležité ale je, že:
- průměrná doba čekání při přestupu z vedlejšího směru na páteř ve špičku je 1,5 - 2,5 min. (doba čekání se tedy zkracuje)
- průměrná doba čekání při přestupu z páteře na vedlejší směr ve špičku je 5 min. (současný stav tedy zůstává stejný)
- v období se sníženou přepravní poptávkou mají vybrané linky závazné přípoje na navazující linky
- přestupy bude možné realizovat na bezbariérových zastávkách, najdete na idos.cz označenou touto ikonou
Ostravské metro 2.0 – připomínky vyslyšeny
Nová verze reaguje na nejčastější připomínky veřejnosti a vychází vstříc požadavkům vedení jednotlivých městských obvodů. Zároveň přináší výhody původního konceptu změn, který představují tři páteřní linky č. 1, 2 a 8, které budou jezdit ve špičce v intervalu tři a pět minut a o víkendech každých deset minut. Dalších devět linek bude na tyto páteřní navazovat. Systém linkového vedení pro Ostravu s novými úpravami je pracovně pojmenován jako „Ostravské metro 2.0“. O termínu spuštění bude brzy rozhodnuto, roli v tom bude hrát i plánovaná modernizace významného přestupního bodu na zastávce Karolina. Do té doby se může veřejnost s novým upraveným systémem řádně seznámit a otestovat ho v online vyhledávači, který nabízí konkrétní možnosti spojení. Tímto pomůžete doladit celý systém k co největší spokojenosti.
Vaše podněty v koši nekončí
Děkujeme všem, kteří věnovali čas prostudování původního návrhu změn a zaslali své připomínky. Jen tak jsme mohli získat užitečnou zpětnou vazbu.
Dopravní podnik evidoval přes 450 podnětů k původnímu návrhu změny linkového vedení. Jak bylo slíbeno, všechny podněty byly pečlivě vyhodnoceny a projednány se zástupci vedení města Ostravy a městských obvodů. Je to vůbec poprvé, kdy byla otevřena diskuze nad takovýmto návrhem s cílem, aby se s ním všichni v klidu a s potřebným předstihem důkladně seznámili. O záměru změny poprvé informovali Dopravní podnik Ostrava, Koordinátor ODIS a odbor dopravy MMO na jaře 2023.
Podněty k projektu Ostravské metro
Lokalita | Podněty |
---|---|
Centrum a okolí | 57 |
Dubina a Hrabůvka | 100 |
Výškovice a Zábřeh | 103 |
Poruba a okolí | 95 |
Ostatní | 97 |
452 |
Změny oproti původnímu návrhu
-
Linka 7 vrácena na trasu přes Horymírovu a Karpatskou
-
Linka 7 vrácena až do Výškovic
-
Přidána linka 11 ze Zábřehu přes Nádraží Vítkovice do Poruby (vozovna)
-
Zachovány vybrané spoje linky 17 z Dubiny do Poruby (Vřesinská)
-
Vybrané spoje páteřní linky 8 vedeny z/na Nádražní ulici
Návrh nového linkového vedení
"Jak to tedy pojede?"
Je nám jasné, že vás při pohledu na nové schéma tramvajového linkového vedení napadá spousta otázek. Ve spolupráci se společností CHAPS spol. s r.o. jsme připravili speciální verzi vyhledávače spojení, ve kterém si můžete jednoduše sami dohledat, jak byste se nově nejlépe dostali do práce, do školy nebo na pivo.
Vemte prosím v úvahu, že vyhledávač prozatím nepracuje u všech linek s finálními časovými polohami jednotlivých spojů! Konkrétní časy odjezdů se tedy mohou měnit. Neustále na novém modelu pracujeme a optimalizujeme spojení, návaznosti a přestupy.