Aktuálně
Další krok k dostavbě tramvajové tratě v Porubě. Projekt postupuje do detailního posouzení vlivů na životní prostředí
TISKOVÁ ZPRÁVA
Ostrava, 4. září 2025
Projekt dostavby tramvajové tratě v Ostravě-Porubě může bezpečně pokračovat do takzvané velké EIA, tedy detailního posouzení vlivů na životní prostředí, jaké absolvují například dálnice či vysokorychlostní tratě. Dopravní podnik Ostrava (DPO) k tomu v uplynulých dnech předal příslušnému úřadu, kterým je Krajský úřad Olomouckého kraje, potřebné dokumenty.
Všechny vlivy na životní prostředí tak budou patřičně ošetřeny. Díky tomu získají 7. a 8. obvod Poruby rychlé a spolehlivé tramvajové spojení s centrem města, a to bez kompromisů v ochraně přírody a kvalitě života místních obyvatel.
„Máme radost, že se v tomto projektu rozeběhl další krok. Dostavba tramvaje v Porubě není jen o rozvoji Dopravního podniku Ostrava. Je to také splacení historického dluhu Porubě, která na přímé tramvajové spojení sedmého a osmého obvodu čeká už víc než půl století,“ říká Daniel Morys, generální ředitel a předseda představenstva DPO a dodává: „Vybudováním tramvajové tratě výrazně přispějeme k rozvoji našeho města. Ostrava díky tomu bude opět o něco atraktivnější místo k životu.“
Posouzení
EIA přebírá Olomoucký kraj
STANOVISKO
Ostrava, 27. listopadu 2024
Dopravní podnik Ostrava (DPO) letos dokončil přípravu podkladů potřebných pro oznámení záměru o posuzování vlivu dostavby tramvajové tratě v Porubě na životní prostředí a veřejné zdraví. Počátkem února letošního roku byly tyto materiály podány na Krajský úřad Moravskoslezského kraje (KÚ MVSK), který v rámci tzv. zjišťovacího řízení posuzoval, zda záměr podléhá procesu EIA. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) nyní, na základě námitek systémové podjatosti, rozhodlo o předání této agendy Krajskému úřadu Olomouckého kraje (KÚ OLK).
„Dopravní podnik Ostrava bere na vědomí rozhodnutí Ministerstva životního prostředí o vyloučení Krajského úřadu Moravskoslezského kraje z procesu posuzování vlivů na životní prostředí, EIA, záměru dostavby tramvajové tratě v Porubě a o pověření Krajského úřadu Olomouckého kraje vedením tohoto procesu,“ řekl k rozhodnutí MŽP Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel DPO a dodává: „Toto rozhodnutí vnímáme také jako příležitost k procesnímu zrychlení celého řízení a odstranění překážek, které doposud bránily přípravě klíčové dopravní infrastruktury. Dostavba tramvaje v Porubě je nejen zásadním krokem pro zajištění udržitelné a efektivní městské mobility v sedmém a osmém obvodě i celé Ostravě, ale také splátkou historického dluhu vůči této městské části.
Tramvajová trať byla plánována již při výstavbě Poruby v šedesátých letech minulého století jako nedílná součást její dopravní infrastruktury, podobně jako v případě Hrabůvky či Výškovic. „Bohužel v případě Poruby bylo v tehdejší době rozhodnuto upřednostnit řešení akutní bytové krize před realizací nezbytné infrastruktury. Tento dluh je potřeba napravit, aby obyvatelé této části Poruby získali konečně plnohodnotné napojení na tramvajovou síť města a mohli využívat moderní, ekologickou a efektivní veřejnou dopravu,“ uzavírá Daniel Morys.
Dopravní podnik Ostrava je plně připraven spolupracovat s Krajským úřadem Olomouckého kraje a poskytovat veškerou součinnost nezbytnou k tomu, aby proces EIA proběhl bez komplikací. Naším cílem je pokračovat v přípravách a realizaci projektu, který významně zvýší kvalitu života v Porubě i celém městě.