Dopravní podnik Ostrava a.s.

Statutární město Ostrava

Trolejbus Škoda 17 Tr č. 3902

"sedmnáctka"

sedmnáctka

Délka vozu 11 450 mm
Šířka vozu 2 490 mm
Výška vozu 3 530 mm
Rozvor náprav 5 700 mm
Hmotnost prázdného vozu 10 200 kg
Počet míst k sezení/stání: 29/53
Typ trakčního motoru: 6AL 2943 rN
Trvalý výkon motoru: 110 kW

Typově shodné vozy čísel 3901 - 3903
Rok výroby karoserie 1989, kompletace vozidla 1997
Zařazen do provozu 12. 1. 1998
Vyřazen z osobní dopravy 30. 6. 2006

Výrobce:
karoserie: Karosa n.p. Vysoké Mýto
elektrická část: Škoda, o.p., závod Ostrov nad Ohří
kompletace: Dopravní podnik Ostrava a.s.
Výrobní číslo: 11312

 

Sedmnáctka v roce 1998

V osmdesátých letech minulého století byl na základě úkolu státního plánu rozvoje vědy a techniky řešen v n.p. Karosa Vysoké Mýto a k.p. Škoda Ostrov nad Ohří úkol "Unifikovaná řada autobusů a trolejbusů". V jeho rámci vyrobila v letech 1987 až 1989 vysokomýtská Karosa tři trolejbusové karoserie, z nichž ve Škodě Ostrov dokončili v roce 1989 první trolejbus, tzv. funkční vzorek. Poté byl na podzim 1989 projekt unifikované typové řady ukončen a zbývající nedokončená vozidla zůstala bez užitku.

Trolejbus Škoda 17 Tr - sedmnáctka

Počátkem devadesátých let se ostravský dopravní podnik rozhodl řešit problém přestárlého vozového parku mimo jiné zprovozněním těchto nedokončených trolejbusů. V roce 1992 Dopravní podnik města Ostravy, s.p., projekčně připravil a poté ve vlastních dílnách realizoval zprovoznění trolejbusů typu 17 Tr repasí a modernizací karoserie a zástavbou standardní škodovácké trakční výzbroje 14 Tr. Po prvním z nich, zprovozněném v roce 1996, následovaly v letech 1997 a 2000 ještě oba zbývající. Všechny tři, označené čísly 3901 až 3903, se uplatňovaly v provozu ostravské městské hromadné dopravy a mimo jiné umožnily vyřazení posledních značně opotřebovaných "devítek". Postupně se však začaly projevovat potíže jak se stářím karoserie, tak s nemožností opatření některých atypických náhradních dílů v mechanické části. A tak byly s postupující obnovou vozového parku "sedmnáctky" v letech 2006 až 2007 odstaveny z provozu. Zajímavostí je, že všechny tři trolejbusy se dočkaly muzejního zachování, čímž dokumentují tuto méně známou kapitolu výroby trolejbusů v Československu. První z nich (číslo 3901) se nyní nachází v podnikovém muzeu Škody Plzeň, druhý je ve sbírce historických vozidel Dopravního podniku Ostrava a.s. a poslední (číslo 3903 s karoserií funkčního vzorku 17 Tr) převzalo Technické muzeum v Brně.

Trolejbus Škoda 17 Tr je dvounápravové třídveřové vozidlo se zastavěnou standardní trakční výzbrojí typu 14 Tr. Dispoziční řešení rozmístění jednotlivých částí výzbroje a agregátů ve voze bylo podřízeno jeho uspořádání a podstatná část byla umístěna do zadní části jeho třídveřové samonosné karoserie. Jednotlivé trolejbusy 17 Tr 0 se přitom v provedení a vybavení interiéru mírně lišily.

Ostravský historický trolejbus typu 17 Tr číslo 3902 byl vyroben zprovozněním karoserie druhého prototypu trolejbusu unifikované typové řady, na které mimo jiné počátkem devadesátých let ČKD Trakce a.s. testovala vyvíjenou trakční výzbroj UT1M (označovanou též TV10). Repasi a kompletaci vozidla provedl Dopravní podnik Ostrava a.s. v roce 1997. Ve sbírce historických vozidel ostravského dopravního podniku je zachován jako provozuschopný v posledním provozním stavu.

[V článku je uveden text z publikace "Trolejbusy uprostřed století".]

 

Jste zde: Historie Historická vozidla Trolejbusy Trolejbus Škoda 17 Tr č. 3902