Dopravní podnik Ostrava a.s.

Statutární město Ostrava

Dvounápravový pomocný vozík

"rolka"

rolka

Délka přes spřáhla 3 230 mm
Délka plošiny 2 010 mm
Šířka plošiny 1 615 mm
Výška plošiny nad TK 385 mm
Rozvor  400 mm
Průměr nových kol: 300 mm

Rok výroby 1956
Zařazen do používání 31. 3. 1956

Výrobce: Dopravní podniky města Ostravy, komunální podnik v Ostravě

 

Pomocný vozík roce 1967

V minulosti byla častou poruchou tramvají zlomená náprava, či zadřené nápravové, tlapové nebo kotvové ložisko. Pro dopravu takto neschopných vozů z trati si Moravsko-ostravská místní dráha pořídila v letech 1932 a 1934 dva dvounápravové pomocné vozíky s otočnou vrchní částí opatřenou hroty, které po vsunutí pod vadnou část vozu uvolnily neschopnou nápravu a dovolily přesun pomalou jízdou do vozovny. K vlečení poškozeného vozu se pro svou velkou hmotnost většinou využíval nákladní motorový vůz. V případě, kdy elektrická výzbroj poškozeného motorového vozu umožňovala odpojení příslušného trakčního motoru, se na "rolce" umístěný vůz pohyboval vlastní silou. Vozík vyrobený v roce 1932 byl administrativně zrušen v roce 1956 a mladší z nich sloužil ve vozovně Křivá až do ukončení vypravování dvounápravových vozů z této provozovny v roce 1982.

Pomocný vozík - rolka

Dochovaný vozík nýtované konstrukce byl vyroben v roce 1956 a do používání byl zařazen jako základní prostředek číslo 2806 na středisku Dílny Křivá. Vše nasvědčuje tomu, že při stavbě byly použity části prvního vozíku vyrobeného v roce 1932. Současně s přemístěním části vozového parku dvounápravových vozů do vozovny Poruba v roce 1972 se ocitá na této provozovně. Jelikož v této vozovně jsou deponovány služební vozy pro rotační odmetače sněhu, zůstává na stavu i po roce 1986, kdy byl provoz dvounápravových tramvají v Ostravě ukončen.

V roce 2000 byl přesunut do ústředních dílen Dopravního podniku Ostrava v Martinově a umístěn v depozitáři historických vozidel. Po obnově nátěru plní funkci technického prostředku pro případné mimořádné události v provozu historických dvounápravových vozů a zároveň dokumentuje v minulosti používaná pomocná vozidla.

[Text, fotografie a nákresy jsou převzaty z publikace "Katalog historických vozidel".]

 

Jste zde: Historie Historická vozidla Tramvaje Dvounápravový pomocný vozík